De op een na laatste etappe

5 juni 2012 - Vallabrègues, Frankrijk

De een na laatste etappe!

30 mei 2012.

Hein en ik gaan nog even macon in, daarna terrasje om de kranten even op de I-pad te zetten en “los”. We hebben alle tijd om op tijd in Lyon te komen dus met een sukkelgangetje, stroom mee, drijven we de saone af. Voor die ene sluis draai ik mijn hand niet meer om. Wat opmerkelijk is en af en toe denk je “spooky” zijn wij dus weer de enige boot, 4 uur lang! De koeien hebben het ook warm en staan met hun poten in het water. Het landschap is wonderschoon en afwisselend.

Ik heb een nieuwe stuurtechniek ontwikkeld: 1 voet onder aan het roer, daar stuur ik mee en de andere ligt ergens op het “dashbord”! Het enige waar je wel erg voor moet oppassen hier zijn de enorme takken en soms boomstammen die in het water drijven. (die wil je niet graag in je schroef ontvangen!).

We vinden een plekje op de steiger, voor de camping in Trevoux. Sommige plaatsen hier in Frankrijk hebben een bordje waarop staat: Villes fleuris. Of te wel, de moeite waard om te bezoeken? Hein en ik kunnen niet eens een restaurantje ontdekken. Gelukkig wel een terrasje maar dat is het dan wel. De blikken Confit de Canard, die je bij iedere supermarkt kan kopen zijn helemaal TOP. Als je het mij vraagt rijdt menig restauranthouder op en neer naar Frankrijk met een busje om die blikken in te slaan. Is erg goedkoop hier en in Nederland betaal je er de hoofdprijs voor! (wat je van verre haalt!). In Trevoux, bij het gemeentehuis, staat een bordje op de muur dat Betje Wolff en Aagje Deken hier 11 jaar hebben gewoond.

We gaan lekker op de boot eten: “Huisje aan/op het water” met het mooiste uitzicht. Canard, sla en gebakken aardappeltje erbij…..top .

31 mei 2012.

De laatste dag van Hein aan boord. Hein gaat dit weekend een rally rijden met z’n MG en Thess komt zondag!

De verhalen over Lyon de afgelopen tijd zijn niet mis geweest. Met een zeker “idee” varen we af op Lyon. Op sommige stukken vlak voor Lyon de saone zelfs vrij smal en bochtig. Hier varen flatgebouwen rond. (Reisje op de Rijn, die kennen we wel) Deze schepen zijn heel breed en ik schijn dan door de marifoon mezelf aan te moeten kondigen zodat de schipper van het schip weet dat ik er ben (anders ziet hij mij misschien over het hoofd). Gewoon varen, heb ik bedacht en als ik hun zie naar de kant.

We komen in Lyon (tweede grote plaats van Frankrijk) ligt er als je bijna Lyon weer uit bent een haven met een hele lage brug ervoor. Brug is dus al weken kapot en de hele haven is LEEG. We leggen vast aan een “betere” huurboot, voor een lounge tent. Dit gedeelte van Lyon is een maand geleden geopend als zijnde het nieuwe, “hotte” the place to be. Ik zag mijzelf daar wel vier nachtjes liggen, zo achter die boot, naast de loungetent! Helaas, we moesten weg, we konden wel aan de kade een stuk terug. Daar was ik al door Hans en Arend voor gewaarschuwd: Gevaarlijke plek, wordt alles van je boot gejat, spuiters, drugs etc. Arend had zelfs nog gezegd dat je dan ook je anker moest uitgooien, want ze maken je gewoon los van de kade.

We hebben er 10 minuten gelegen, maar dat was meer omdat 1 motor het niet deed en de navigatie ook was uitgevallen!

Toch even “ervaren” hoe het daar was , maar mijn gevoel zij, niet doen. Dus,21 km terug gevaren en ik lig nu in St. Germain sur Mont D’or. Een piep klein haventje, aan de buitenstijger, lieve mensen hier en helemaal veilig.

Een klein stukje lopen verder is een heerlijk restaurant waar Hein en ik Bonte avond vieren met een mojito J en zalig eten. Gelukkig een mooie en fijne laatste avond met Hein. Was gezellig, Hein en fijn dat je er was!

1 juni 2012.

Om 07.00 uur wordt Hein weg gebracht door de havenmeester. Ik ben nu bijna 3 dagen alleen. De “mussen vallen van het dak” . Eerst maar eens lekker mijn grote vriend, poetsen. Na 5 uur lag’ie te stralen en te schijnen in het zonnetje.  In de middag eindelijk eens een boekje gelezen en tussen door “de was” gedaan. Als een echte Hollandse boot hingen de lakens en de badhanddoeken te wapperen aan de reling!. In de haven zijn ze bezig met de kano, zeilbootjes, reparaties, genoeg om je te kunnen vermaken en s’avonds heb ik zelfs….ja,ja, de finale van Holland’s got talent gezien. De tweede keer dat ik tv heb gekeken!

2 juni 2012.

Een kilometer hier vandaag ligt het stationnetje van St. Germain! In 15 min. zit je dan midden in Lyon. Heb ik gedaan.Lyon is een prachtige stad. In een kiosk wilde ik een platte grond en een “what to do” gids kopen. Typisch frans, natuurlijk, is alleen maar te koop in het Frans! Internationaal treinstation……veel buitenlanders……nou ja, dan maar in het frans. Ik neem een taxi naar het oude centrum en daar kan je als je van winkelen zou houden je hart wel ophalen! Verder is er vlakbij de “spuitkade” een ongelofelijk leuk stuk met allerlei kleine, afwisselende, eettentjes. Lekker een hapje gegeten daar en pas om 18.00 uur weer thuis.

Op een boot wonen heeft ook op dit vlak zijn voordelen! Je kan toch niets,kopen,  allemaal ballast. (overbodige ballast, wel te verstaan).

Om 19.00 uur barst het geweld van de natuur los. Hele harde wind, daardoor hoge golven, overal bliksem en keiharde donders. Gelukkig heb ik het tijdperk, van onder mijn bed gaan liggen, achter mij en kan genieten van het schouwspel van de natuur.

3 juni 2012.

Nog een laatste rondje, de boot van binnen, opruimen en poetsen.

Ik ga zo weer met het treintje naar Lyon om Thess op te halen. Het heeft de hele nacht geregend en het is inmiddels opgehouden met regenen, want de hemel is open gebarsten boven st. Germain! Nou ja, alles wat vandaag valt, valt morgen niet.

Thess komt om een uur of 17.00  aan op het treinstation in Lyon en ik ben daar dus al om 14.00 uur! Kon niet anders…..gaan maar een paar treintjes per dag. Niet erg, groot winkelcentrum, net nieuw, bij Lyon Part Dieu…Had ik in gedachten om even rond te wandelen! Ja hoor….dicht, heel Lyon dicht!

Niet erg, straks komt thess en dan gaan we gewoon gezellig in dezelfde tent als met Hein wat lekkers eten! …..Dicht! Thess maakt daarop een heerlijke pasta carbonara, glaasje wijn er bij en wat regen en je bent weer helemaal blij.

4 juni 2012.

Vroeg op, 08.00 uur trossen los, we gaan eerst weer naar Lyon en van daaruit de Rhone op! Wat een mens zich weer zorgen kan maken…de meest vreselijke verhalen had ik al over de Rhone gehoord. Ik, degene die veel gelooft, had alles in mijn hoofd zitten en bij elke draaikolk van het water de eerste 2 km. dacht ik……..Oh….het gaat beginnen.

Langzaam wen ik aan de draaikolken, de sluizen met een verval van meer dan 12 meter, de golven en de wind…..heel langzaam raak ik ontspannen en even de canal literal afspeellijst op gezet en dan weet ik het weer: “hier heb ik het voor gedaan”! Zon, wind, met mijn dochter, muziek, spaatje met citroen, insmeren, mooi uitzicht , giga sluizen, wat wil een mens nog meer?

De kaarten van Frankrijk, waarop staat aangegeven dat je kan aanleggen bij leuke plaatsjes, waar je inkopen kan doen etc….die kloppen niet. Hebben ze deze 5 weken niet gedaan en op de Rhone is het niet anders.

We weten uiteindelijk een haventje te vinden in Valence, waar je zo ongeveer met gevaar voor eigen leven in moet zien te “laveren”. Er stonden, natuurlijk, een aantal mensen te “kijken” hoe Thess en ik dat zouden flikken (twee vrouwen op een boot is trouwens al een bezienswaardigheid hier!) nou, we hebben het geflikt. Keurig achteruit in een box.

De havenmeester vertelde met trots dat er een giga Casino (supermarkt) was op 500 meter lopen en open tot 21.00 uur! Thess gehaald, karretje, wij op pad. Dat was dus om te beginnen 2 km langs en over de snelweg lopen en??? Je raadt het al……….DICHT! Was er de dag van te voren een Fik geweest en zijn ze voor 3 dagen gesloten. Nou…….Thess heeft 2 km. lang naar mijn gemopper moeten luisteren over de Fransen. Zo gaat het dus dag in dag uit. Moet mij van het hart dat ik ook een heleboel “aardige” Fransen heb ontmoet maar hun manier van informatie doorgeven, uberhaupt communiceren is zo iets waar ik helemaal niet mee overweg kan. Ligt aan mij, maar het is wel een “puntje”!

Op onze tocht terug naar de boot hoor ik een geritsel en gehijg. Ik kijk achterom en zie een vrouw naar ons toe strompelen. Blijkt (echte engelse) Kate te zijn, ligt ook in de haven en had ons zien binnen komen. Nou, meteen een mede mopperkont, over de Fransen gevonden. Kate is een speciaal verhaal.

Kate heeft vorige zomer, met haar man, een catamaran in Griekenland gekocht. (al zou je hem cadeau krijgen) die hebben ze over gezeild naar Port Saint Louis, (haven aan de Rhone en aan de middellandse zee) . Daar heeft de boot in de winter gelegen en nu met haar man en een vriendin vaart ze de boot, Binnendoor, naar Engeland. Kate had nog niet echt een plan en Kate wist ook niet of haar boot te hoog en te breed zou zijn voor de sluizen??? Kate heeft kaarten die 20 jaar oud zijn bij zich!!  Ik kon eigenlijk op een moment een beetje appelig naar haar zitten kijken! Zooooo niet ik!

Uiteindelijk heb ik mijn vaarwijzer open geslagen en alles op geschreven voor haar wat betreft de hoogtes, de breedte van de sluizen en verder zoekt ze het maar uit.

Thess en ik hebben een taxi gebeld en zijn lekker en gezellig in Valence gaan eten in een echt frans tentje. (dank je wel, Taximan). Valence is de moeite waard om een keer te stoppen, echt leuk.

5 juni 2012.

De Rhone is mooi en helemaal zo vroeg in de morgen, als het nog een beetje koud is en de zon probeert zich te laten zien. Vandaag is bijzonder want we gaan de sluis me het grootste verval in varen. Eerst hebben we 3 sluizen het geluk achter een grote rondvaart boot te zitten, en liggen de sluizen op ons te wachten. Na de derde sluis hebben we het ongeluk dat er een zeilboot achter ons de sluis in kruipt. Twee mannen en een vrouw op een tergend langzame boot. Ik moet het zeggen: Zeikerds van het eerste gehalte. Ons ongeluk verder want we kunnen wel veel sneller zijn maar die Franse boot had telkens een verhaal over de marifoon dat de sluiswachter dacht dat er een giga broodpoeper aan kwam. Dus, elke sluis, wachten!

Voor de Bolene sluis, die van 24 meter, had ik ook nog eens zoveel wind en een groot schip dat de sluis uitvoer dat ik even (nou even!) dacht, dit gaat eng worden, kalm blijven, doorbijten en Thess zei alleen maar: “Gaat heel goed, mam”!

Allemaal goed gegaan, natuurlijk, en het is een belevenis om zo “klein en nietig’ te zijn in zo’n immense sluis.

We liggen nu in Vallabregues (is 21 km onder Avignon) een schattig uitgestorven plaatsje, pizza gehaald en we hebben genoten van ons uitzicht op de Rhone.

Morgen laatste, binnendoor, dag van Frankrijk.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marco:
    5 juni 2012
    Hallo Claudia ,

Het blijft leuk om je verhalen te lezen . Dat je nog tijd hebt om ze te schrijven !
    Iedere dag weer een nieuw avontuur en met die Fransen weet je het maar nooit.
    Wat een prachtige foto"s heb je gemaakt en die van de sluis is helemaal indrukwekkend ! wat een diepte zeg !
    Ik begin me zo langzamerhand zorgen te maken of je ooit nog aan het kleine wereldje in Laren kunt wennen . Geniet maar van de wijde wereld en blijf je grenzen maar verkennen .
    Groet , Marco .
  2. Ada en Peter:
    5 juni 2012
    Hello moeder en dochter !
    We zagen Thess nog zaterdagavond in Amsterdam in haar prachtige avondjurk (Heineken-dineetje)...en zondag is het gewoon weer aan de bak en sluizen nemen! Yesterday is history, Tomorrow is mystery, but Today is a gift....moeder en dochter avontuurlijk op weg naar de open zee !!
    Wat stoer twee vrouwen, maar Oooo, wat een gezelligheid !!
    Succes morgen met de laatste binnendoor-dag
    Ada en Peter
  3. Georgina:
    6 juni 2012
    dik genieten! Stoere wijven zijn jullie gewoon! hihi
    Wat een enorm verval, 24 meter! pff petje af dames..
    Geniet van jullie laatse binnendoor dag en daarna weer totaal iets anders!
    veel liefs, xxx Geor
  4. Philia:
    6 juni 2012
    Ik zit het jaloers maar apetrots te lezen! Vooral dat je het zo mooi vindt allemaal, zelfs de sluizen! En Thes is zo te lezen de sluisangst ook volledig kwijt en zijn jullie de twee koningen van de rhone! Geniet er (beiden) van, hier is het alleen maar kutweer :). Hele dikke kus!
  5. sjoerd Zittema:
    Lieve Claud en Thess,
    Hartstikke leuk en goed. Goeie verhalen, dank je wel.
    Veel plezier met het laatste stuk Frankrijk. Elke keer dat ik jouw verhalen lees denk ik ben benieuwd hoe dat in Italië zal gaan. Ook denken Josje en ik: daarom zijn we niet in Frankrijk gaan wonen. Jullie waren in Valence, vlak bij waar Rick en Aukje wonen. Jammer dat ze niet wisten dat jullie daar een nachtje waren anders waren ze denk ik wel langs gekomen. Hier in Italie is het al weken prachtig weer en als het 20 graden is dan zeggen we wat is het koud. Na een halve dag in het ziekenhuis hoop ik dat ik eindelijk verlost ben van mijn hartritmestoornissen. Nu de juiste medicijnen hoop ik. Die hebben me het laatste jaar toch wel erg in de weg gezeten. Reken erop dat als je in Italië bent we bij je langs komen en nemen je mee voor een paar dagen bij ons. NB ik maak er een beetje een punt van om zo ook iets over ons te vertellen, hoop niet dat dat erg is. Hele dikke kus van Sjoerd en Josje
    Ciao
  6. Fietje Meijer:
    6 juni 2012
    Wat een reis hebben jullie, leuk om met je dochter dit te beleven geniet ervan lfs fietje
  7. Pauline Farrell:
    6 juni 2012
    hoi lieve Claudia,such lovely stories of your trip....you are a brave woman to do this....have a safe journey onwards and see you soon,love Pauline
  8. Willem Hein Vunderink:
    Claudia,
    Helemaal te dol. Onze sluis van 10 meter was maar kinderspel vergeleken met de sluis bij Bollène! Straks lekker genieten van de open zee en de havens aan de Middellandse zee. Goede vaart verder. Hulde aan jullie beiden.

Liefs,

Hein
  9. Elisabeth:
    7 juni 2012
    Wat een voldoening voor je Claud! Dat je er bijna bent en plezier hebt van je goeie voorbereidingen. En zeker ook van je vaarcapaciteiten. Geen moment aan getwijfeld trouwens. Goeie reis maar weer Xxx en ook xxx voor Thess.
  10. Annette Bom:
    7 juni 2012
    Heb weer genoten van je verhaal, kijk uit naar het volgende en zal het zeker gaan missen als je de bestemming bereikt hebt. Gelukkig voor ons volgen er nog wat dagen in Frankrijk met je "vrienden" de Fransen en wie weet hoe het je vergaat in Italie met de Italianen (pas maar op ze houden van blond) xx
  11. Jan Stuyt:
    10 juni 2012
    Lieve Claudia.
    Wat een geweldig leuk reis verslag.En hoe stoer.Wie had dat gedacht toen je op de Atlas 25 in de buitenkuip op de slaapzak lag!
    Vind dat je een geweldige reis maakt.
    Veel succes en behouden vaart.
    Hartelijke Groet
    Jan Stuyt