Gehaald.

12 juni 2012 - Cogolin, Frankrijk

Gehaald!

6 juni 2012.

In Vallebreques, het metropool met 3 pontonnetjes, zonder verder electra of water komt s’ochtends nog wel om 07.30 uur de “havenmeester” langs om z’n geld op te halen. Ik was al op weg naar de bakker, (is 6 dagen per week open….en op woensdag dicht). Gelukkig was Thess ook al op en kon ze hem te woord staan.

Jeetje, we gaan vandaag de laatste sluis in. Op nog geen 5 minuten varen van de ligplaats. Feest! Jammer genoeg komen er wolken en wordt het weer wat grimmig, wind steekt op maar we zetten de hendels open en zo trotseren we de golven op de Rhone.

Voordat we het door hebben zijn we Avignon gepasseerd en stomen we door naar Arles. Leuke plaats maar ook hier nergens een mogelijkheid om aan te leggen. Dat is wel jammer, de Fransen zijn zich er nog niet zo van bewust dat als ze wat aanleg mogelijkheden creëren er wellicht meer mensen zijn om de Rhone op en af te varen!

Met een behoorlijke golfslag en veel wind komen we “aan het einde van de Rhone”. Een emotioneel moment voor mij. Ik had het gevoel van “I did it”!

Gehaald zonder brokken, goed gegaan en wat was het spannend en fijn.

We gaan bij Port St. Louis de brug onder door, net op tijd, want een schipper die blijkbaar 10 minuten achter ons lag kon tot 16.00 uur wachten,

Brugwachter werkt niet tussen 13.00 en 16.00 uur! (hoorden we over de marifoon). We zetten de Shamrock-Tune aan, varen door het kanaal wat ons uiteindelijk op de Middellandse zee brengt. Stuurboord uit en we leggen aan in Port Napoleon. Was ook wel weer grappig want we moesten aanleggen naast een Fransman en we hadden sterke zij wind. Die man zag 2 vrouwen op een boot en greep nerveus naar de stootwielen! Nou…ik kan met enige trots zeggen, als een zacht gekookt eitje zo ertussen gelegd!

We gaan het vieren in het restaurant, luieren, lezen, aan rommelen en s’avonds wederom vieren in het restaurant. Veel Nederlanders hier. Zij laten allen hun boot op een grote vrachtwagen hier naar toe brengen.

Wij gaan op tijd naar bed, het is een mooie dag voor Thess en mij geweest!

7 juni 2012.

Inmiddels ontbijten we nu ook al in het restaurant. Om hier naar de bakker te komen of überhaupt boodschappen te gaan doen moet je redelijk van wandelen met het karretje houden want het is een kleren eind lopen.

Wij hebben trouwens deze dag hele andere plannen. Autootje gehuurd! We gaan naar Aix en provence. Goeie dag uit gekozen want de mistral waait. Of te wel, dan liggen de boten ongeveer horizontaal in de haven.

(Gelukkig nu en niet gisteren!!!!!) Thessa heeft een jaar, na haar eindexamen, daar een Frans talen gebeuren bezocht. Toen der tijd hadden Robert Jan en ik zoiets van: Ze kan nu 2 woorden….qui en non, misschien worden het er 10. Laat ze nu na een week tegen een Fransman aanlopen die geen Engels sprak, school heeft ze volgens mij nauwelijks bezocht maar ze sprak wel heel snel vloeiend Frans! Voor Thessa een sweet memorie dag en voor mij ook wel. Al die keren dat ik met de pindakaas en hagelslag haar kwam bezoeken!

We tuffen aan het einde van de dag door naar Toulon, ploffen op het strand, zoeken een hotelletje. Thessa heeft de volgende dag een vlucht terug vanaf Toulon, heel vroeg. Heeft geen zin om naar “huis” te rijden.

8 juni 2012.

Thess op het vliegtuig en ik heb er vervolgens 2 ½ uur over gedaan om naar huis te komen. S’middags maak ik goed gebruik van de auto door bij de carrefour water en andere boodschappen in te slaan. Even uitpuffen en s’avonds gewoon mosselen eten in, natuurlijk, het restaurant. Een Nederlands echtpaar, vraagt of ik bij ze kom zitten en na een tijdje komen we erachter dat zij ook in Blaricum wonen! (kleine wereld) zij zijn bezig om hun boot weer vaar klaar te maken na de rit op de vrachtwagen. Dat is een zogezegde: Behoorlijke klus. Alles moest er af anders mag je zo’n boot niet over de weg vervoeren en nu moest alles er weer op. Volgens mij moet je dan wel een “handyman” zijn.

Ik maak nog even de boot “aan kant”. Ook zo fijn, daar ben je in langzaam tempo een ½ uur mee bezig. (alweer een reden om op een boot te gaan wonen en eigenlijk wel een hele belangrijke).Of te wel, dan is’ie brandschoon ook de “badkamer”.

9 juni 2012.

Met ’t autootje ga ik Robert Jan in Marseille van het vliegveld halen. (ryan air- 23 euro) lachen. Ik had hem al 3 ½ week niet gezien maar wel elke dag over de telefoon gesproken ( wij bellen elkaar eigenlijk nooit en Jis en Bobby vroegen zich ook al af is dat nou vanwege de boot of? Ik heb het nog niet gevraagd, lijkt mij beter!).

Wij zeggen Tjarda en Gerd-Jan, die al 3 dagen bezig zijn om hun boot weer vaarklaar te maken , gedag en wij vertrekken, op weg naar Italie.

Eerste aanlegplek: Marseille. Mooie stad, mooie grote haven. Bij het aanleggen is een vriendelijke jongeman die de lijnen aan nam van onze boot, in het water gevallen en heeft daarbij zijn arm behoorlijk bezeerd. Het was zijn eigen schuld, maar toch….ik heb mij er een tijdje zorgen over gemaakt tot hij kon zeggen dat hij oké was.

Voetbal, Nederland-Denemarken. Robert Jan helemaal blij dat hij kon kijken en na 5 minuten valt hij in een soort van coma. Het enige doelpunt is aan hem voorbij gegaan. Rond de haven van Marseille heb je van die kleine leuke straatjes met allerlei gezellige eettentjes. Lekker visje gegeten, nog een pastietje aan boord en Robert Jan voelde zich weer helemaal “thuis”.

10 juni 2012.

Mooi weer, lekker windje, op naar Bandol. Niet zo ver en we gaan in een baai voor anker. Nou ja…voor anker in een baai wil natuurlijk zoveel zeggen als ook zwemmen. Het kost mij vreselijk veel moeite om dat water in te gaan. Het is “maar” 19 graden maar voelt als ijs. Gedaan, even, een paar slagen al was het alleen maar om dat zout op je huid te voelen. Robert Jan vind dat hij, na het stokbroodje, ook moet gaan. Jammerrrrrr, lang bij het zwemtrappetje gezeten en toch besloten om………….het niet te doen.

In Bandol is het feest. Harde muziek, oude auto show, winkeltjes open en heel veel mensen. Was gezellig. Wij fietsen en lopen wat rond en s’avonds vinden we wederom een gezellig eettentje. ( koken is nu even niet meer aan de orde!!!!!!gelukkig!)

11 juni 2012.

Het waait nogal. Niet mijn favoriet. Op de weatherforecast en bij de havenmeester zeggen ze dat het windkracht 4 is en naar mijn gevoel is het harder maar ja, in Bandol blijven is nou ook niet echt een optie als het 3 dagen zo blijft. Dan maar. Nou dat heb ik geweten. Het eerste half uur kwamen de golven van opzij. Met handen en voeten moest ik mij vasthouden. “oh” dacht ik, moet niet veel langer gaan duren.

Toen de koers veranderde, recht op St.Tropez af, hadden we de wind in de rug. Grote kolkende, rollende golven waar we zo op mee voeren. Vrij stabiel allemaal, al moest ik niet “naar binnen” gaan. Het ging steeds harder waaien en de laatste 2 uur heb ik liggend op de bank doorstaan. Bij St.Tropez aangekomen bleek er een race te zijn van wel 200 grote zeilboten. De Rolex race. Allemaal stoere binken met een giga ego die in de haven aan kwamen blazen terwijl Robert Jan en ik daar de aandacht van de havenmeester wilden vangen. Geen plaats, natuurlijk. Naar Cogolin door gevaren alwaar we lekker rustig aan kunnen leggen.

12 juni 2012.

Windkracht 7. Dan gaan we dus niet varen! Robert Jan maakt het niets uit maar harde wind is niet “mijn dingetje”. We gaan op de fietsjes naar St. Tropez. Kijken naar de “zeilbinken”. Er lagen nog wel wat boten aan de kant en de echte stoere jongens waren op het water. Robert Jan gaat kijken en ik ga de markt op. Alleen maar nederlanders. Heel veel hollandse dames die elk blousje en mandje bekijken. Het leek wel alsof de damesclubjes een midweek st.Tropez hadden geboekt om zich voor te bruinen voor de, laten we hopen, komende zomer in Nederland. En druk dat het daar was in St. Tropez. Je kon overal over de hoofden lopen. Wij vluchten naar een piep klein, heel leuk strandje, gaan lekker lunchen en fietsen aan het einde van de middag, tegen de wind in, terug naar huis. Klooien aan de boot (RJ) ik het reisloggertje.

De volgende reislogger zal de laatste zijn. Dan zijn jullie van mij af. Morgen varen we naar Cannes. Dan komt Thess weer en donderdag steken we misschien over naar Corsica om dan zaterdag of zondag op de plaats van bestemming aan te komen.  Marina Casa de Medici, is een haven onder Pisa.

Ik heb het in ieder geval nog steeds waanzinnig naar mijn zin.

1. Philia:
    12 juni 2012
    Lekker hoor allemaal! Hier alleen maar regen en onweer, en saaie pindakaas verhalen. En mooi dat jullie het weer lekker hebben samen in het 'huisje'. Zodra ik een keer kan kom ik natuurlijk ook! Alleen nog even de horde van het vaarbewijs (ik hoor het jullie namelijk nu al tegen elkaar zeggen :) ). Geniet ervan, ook straks lekker met zn 3en, drink een extra roseetje en vers visje voor mij, en dikke kus voor jullie allebei!!
  2. Ada en Peter:
    12 juni 2012
    Top dat jullie het gehaald hebben. R.J.ziet er ook weer helemaal relaxed uit! Wel wat ondervoed maar dat kan ook niet anders na zolang zonder verzorging.Dat komt nu vast snel weer goed.Geniet verder samen en straks ook met Thess erbij!
    Ada en Peter
  3. Agnes Beekveldt:
    Hi Claudia,
    Wat een geweldige prestatie dat je dit voor elkaar hebt gekregen, leuk ook met die foto's, 't ziet er in ieder geval heel lekker uit! Hier is het nog steeds wisselvallig, soms wel zonnig, vrij koud, en flinke buien zo af en toe.
    Ik heb genoten van je reisverslag, ik heb het met veel plezier en belnagstelling gelezen. Wij zijn dit ook ooit eens van plan geweest, maar het is er - door omstandigheden - nooit van gekomen. Maar dit is wel een stimulans om het oude plan nieuw leven in te blazen. Wie weet!
    Ik wens jullie nog een hele goede reis, wees voorzichtig op de Middellandse Zee, want daar kan het ook behoorlijk waaien, dus hou meteo.it in de gaten.
    Behouden vaart en tot ziens in Nederland!
    Agnes
  4. Annette Bom:
    12 juni 2012
    Welnu knap en vlot gevaren, zal weer wennen zijn, straks op Nederlandse bodem. Hoop je dan gauw in levende lijf te zien! Lieve groet ook voor Thess en RJ.
  5. liesbeth van leeuwen boomkamp:
    12 juni 2012
    wat een geweldige verhalen! Ik geniet hier, in de regen en bij 15 gr., erg van.
    Behouden vaart naar Italië!
    Lieve groet
    Liesbeth
  6. Thessa Lijdsman:
    12 juni 2012
    Ik ook mega trots op je mam! Onder het genot van "Drugs and choices", Bob, Jis, dank daarvoor, de laatste mijlen, en als een echt pro over zee en de haven in! Ik, en menig fransMAN, doen het je niet na!! Ik verheug me erop jullie morgen weer te zien, dikke kus
  7. Pim:
    heerlijke verhalen. Wat een pracht avontuur. Hopen we je na te doen. Liefs, Pim
  8. hanneke Tiddens:
    12 juni 2012
    Ha, Claud, top dat je het volbracht hebt! Gefeliciteerd! Heb me suf gelachen om je verhalen. Die Tjarda en Gerd-Jan woonden ook in Brussel toen wij daar zaten met Maria en Saskia. Maria vaart ieder jaar een weekje met ze mee. Nienke, Tjarda's dochter en Harm zijn binnen 5 weken daar geboren in de heilig hart kliniek van Leuven. Lachen, wat is de wereld toch verdomde klein he. Harm en Floor hebben gisteren dus Michiel gekregen. Wel handig dat wij nog in de Veerhaven lagen. Morgen varen we naar Scheveningen. Ben het echt roerend met je eens over " leven aan boord"!
    Veel succes op het volgende stuk en een dikke zoen,
    Hanneke
  9. Jan Willem Bom:
    13 juni 2012
    Was weer een genoegen jullie verhalen te mogen lezen.
    Annette doet er meer aan, sinds ik een berichtje over golfen heb gestuurd en eigenlijk gecensureerd ben.
    heb veel plezier daar en tot spoedig.
    gr JéWé
  10. Renee van Haren:
    13 juni 2012
    Waaauw, Claud, dit is echt te gek! Dat noem je dromen waar maken. Wat stoer en bijzonder! Al mis ik onze slaatjes samen, geniet ik zo van jouw verslag en de foto's? Als ik dit morgen aan Vin laat zien wordt hij helemaal gek van enthousiasme. Wij blijven je met het grootste plezier volgen. Dag kanjer, geniet, liefs voor jou en RJ en wie er verder aan boord zijn. Dikke zoen renee.
  11. Pino Witteveen:
    13 juni 2012
    Nou claud!!! YOU DID IT!!! Ik ben benieuwd waar de volgende reis heen gaat met jullie'huisje'!! Wat kan je trots of jezelf zijn en wat ben ik trots op je!! Zo geweldig... Zelfs ik moest de tranen wegpinken bij het lezen van de laatste sluis en de woorden Middellandse zee - met een lach en een traan zijn jullie bijna op de plaats van bestemming!! Thomas en ik kunnen het bijna niet afwachten om Pisa met je te er-varen!! Spannie... Een hele lieve kus voor jullie 3, nummer 4 hou ik met spelletjes wel bezig! Hahaha. TOT GAUWWWWWWWWW xoxoxoxox
  12. Pino Witteveen:
    13 juni 2012
    Oh ...niet vergeten.... Flemming en Francoise liggen met hun boot in de haven van Beaulieu - mocht je ze zien, doe ze de groeten van ons. Flemming is onmogelijk te overzien! Zelfs van veraf! :)
  13. sjoerd Zittema:
    Lieve Claud en Yoba,
    Wat ongelooflijk leuk dat je op deze manier deze kant op bent gekomen en nu bijna op de plaats van bestemming bent. We moeten gauw een afspraak maken om langs te komen. Josje en ik zijn dit weekeinde in NL en de weken daarna redelijk druk bezet met huurders en bezoekende vrienden en vriendinnen maar we komen toch zeker gauw langs. Wie weet om je mee te nemen voor een gezellige verwenpartij bij ons in Le Marche. We kijken er naar uit je te zien. We bellen. Ciao, Sjoerd en Josje
  14. Bobby:
    13 juni 2012
    Hoi Claud, heerlijk om te lezen: shamrock tune aan, bakkertje alweer gesloten, ff aanleggen alsof het niets is. Ik ben erg trots op mijn captain! Nog heel veel plezier en genieten op je mobiele huisje aan het water.
    You Rock!! X Bobby
  15. Willem Hein Vunderink:
    Beste Robert Jan & lieve Claudia,

Wat een topreis. Knap gedaan om de Shamrock heelhuids door de Franse wateren geloodst te hebben Chapeau! Nu fijn genieten langs de Zuid-Franse kust. Ik hoop dat Claudia ons toch nog eens op de hoogte houdt van het reilen en zeilen aan boord. Je schrijft zo gezellig.

Met hartelijke groet,

Hein
  16. Fietje Meijer:
    13 juni 2012
    Lieve Claudia,wat knap dat je zonder kleerscheuren de middelandse zee hebt bereikt nu maar lekker genieten van alles en in het bijzonder van Corsica ! Veel plezier en hoop dat je nog eens wat schrijft heb genoten van je verhalen .lfs Fietje
  17. Jiska Fisher:
    18 juni 2012
    Claud! Eindeloze topper die je er bent!
    Wat een mooi nieuws! You f*&^%ing did it. Echt heel trots op je, maar hoe kan het ook anders met zo'n capo di tutti capi Claud.
    En nu dus eindeloos chillen op het voordek als ik jou was, want het weer is echt niet de moeite waard om terug te komen. En bovendien, zit je straks in je huis. T is toch allemaal veul lekkerder op het water? Wat heb je nou nog meer nodig? ;-)
    Nee hoor, Claud, kom maar gezellig terug. Doen we een reunietje, een wijntje en een sigaretje. En dan zetten we drugs&choices op, doen we gewoon net alsof.
    Dikke zoen en ik kijk uit naar je retour.
    Liefs,
    Jiska